Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
înfiin?at în anul 1955 prin str?dania ctitorului muzeelor prahovene, prof. Nicolae Simache, este ast?zi o prestigioas? institu?ie de cultur?, care prin cele 16 sec?ii muzeale deschise publicului, valorific? expozi?ional, ?tiin?ific ?i cultural-educativ, crea?ii materiale ?i spirituale din patrimoniul prahovean, na?ional ?i universal.

"Muzeul trebuie sa fie o ?coala de istorie a gustului - ?i, mai mult - trebuie sa fie nu numai la dispozitia oricui, dar sa întinda mâna catre oricine, pentru a-l atrage, a-l retine cât poate mai mult."

Eroare
  • XML Parsing Error at 1:1310. Error 9: Invalid character

MEDALION ANIVERSAR PAUL CONSTANTINESCU

Ast?zi, 30 iunie 2020, se împlinesc 111 ani de când a v?zut lumina zilei, muzicianul Paul Constantinescu-compozitor, profesor universitar, dirijor, maestru emerit al artei, membru corespondent al Academiei Române.

Cu acest prilej, începând cu ora 11.00, în fa?a bustului monumental dedicat compozitorului, bust aflat în curtea Muzeului Memorial „Paul Constantinescu” - sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova, au fost depuse flori de c?tre reprezentan?ii muzeului ce-i poart? numele.

 

 

În galeria marilor personalit??i, pe care le-a dat acest spa?iu de istorie ?i civiliza?ie, compozitorul Paul Constantinescu ocup? unul din locurile de frunte, prin ceea ce a f?cut, ca ?i prin ceea ce a r?mas. Numele s?u este inseparabil legat de Municipiul Ploie?ti, în care a v?zut lumina zilei la 30 iunie 1909. A absolvit ?coala primar? ?i studiile secundare la Liceul „Sf.Petru ?i Pavel” din ora?ul natal. Dovedind un real talent muzical, Paul Constantinescu se înscrie la Conservatorul din Bucure?ti unde are ca profesori între al?ii pe: Faust Niculescu (teorie-solfegiu), Alfonso Castaldi (armonie), Constantin Br?iloiu (istoria muzicii), George Breazul (enciclopedie ?i pedagogia muzicii), Mihail Jora (armonie, contrapunct, compozi?ie) etc. Între anii 1933- 1935 urmeaz? cursuri de perfec?ionare la Conservatorul din Viena ?i apoi la Bucure?ti (1936-1937) cu Mihail Jora.

Paul Constantinescu se dedic? în primul rând nobilei activit??i didactice - ini?ial ca profesor de armonie, contrapunct ?i compozi?ie religioas? la Academia de Muzic? Religioas? din capital?, iar din 1941 ?i pân? în ultimele clipe ale vie?ii (20 decembrie 1963) - profesor de armonie la Conservatorul bucure?tean. Mul?i dintre studen?ii s?i au devenit cadre didactice de renume, soli?ti concerti?ti, compozitori, muzicologi care au contribuit la afirmarea valorilor perene ale muzicii române?ti în ?ar? ?i peste hotare.

A ocupat deasemenea func?iile de consilier muzical la Radiodifuziunea Român?, apoi la Ministerul Propagandei Na?ionale, sec?ia Cinematografie, apoi din nou la Radiodifuziunea Român?. A sus?inut prelegeri, a scris articole, a întreprins studii de muzicologie. A f?cut parte din jurii interna?ionale ?i a întreprins c?l?torii de documentare în Fran?a, Austria, Bulgaria, URSS, Germania, Anglia, Turcia.

 

 

Înzestrat cu posibilit??i variate de manifestare muzical?, Paul Constantinescu se afl? printre primii arti?ti forma?i în ?ar?; este f?uritorul unei revolu?ii în muzica româneasc? prin stilul modal ce caracterizeaz? crea?ia sa folcloric? ?i bisericeasc?. „Cântecul nostru popular - men?iona compozitorul Paul Constantinescu - este vast, bogat în aspecte ?i original în expresie; de la cântecul b?trânesc pân? la cel modern, de la colind, cântec de leag?n , sau bocet pân? la jocurile cu ritmuri p?trunz?toare este o infinitate de valori ?i care toate se ofer? compozitorului. Compozitorul trebuie s? ?tie s? aleag? cântecele populare, s? le mânuiasc? în a?a fel, încât s? creasc? poten?a, s? le duc? la forme înalte, p?strându-le în acela?i timp caracterul ?i savoarea lor original?… ?i apusul tot de aici a pornit din cântecul popular pe de o parte pastorale, musette etc. ?i din cântecul bisericesc pe de alt? parte, sonate cântate etc., ajungând s? fie separate de ele, pentru ca apoi din când în când s? se adape tot la izvorul lor, a?a cum Chopin, Liszt, Grieg, Dvorak ?i chiar Beethoven ?i Bach cum au sim?it-o”. (articolul Pentru muzica noastr? – Paul Constantinescu).

A compus practic în toate genurile muzicii clasice, de la oper? la lied, de la balet la simfonie, de la muzic? de film la oratoriu.

Opera sa cuprinde 63 de opusuri (muzic? de teatru, muzic? simfonic? ?i vocal simfonic?, muzic? concertant?, muzic? de camer?, muzic? pentru voce ?i pian, muzic? coral? ?i de film) care fac parte din patrimoniul muzicii române?ti, al culturii române. Cel pu?in în domeniul componisticii, Paul este considerat unanim ca fiind a doua mare personalitate a muzicii române?ti, dup? George Enescu. Stau m?rturie lucr?ri ca: cele dou? oratorii bizantine - Oratoriul Bizantin de Pa?ti „Patimile ?i Învierea Domnului” ?i Oratoriul Bizantin de Cr?ciun „Na?terea Domnului”, comedia muzical? „O Noapte furtunoas?”, Concertul pentru orchestra de coarde, Concertele pentru vioar?, pian, harp? ?i Balada haiduceasc? pentru violoncel, liedul „ Gornistul”, balada „Miori?a”, Toccata pentru pian, Simfonia Ploie?tean? (scris? în 1961, conceput? ca o od? sonor? destinat? ora?ului Ploie?ti) ?i nu în ultimul rând – „Triplul concert pentru vioar?, pian, violoncel ?i orchestr?” - numit de presa de specialitate Cântecul de leb?d? al muzicianului.

Recunoa?terea talentului s?u a survenit de timpuriu: în 1932 ?i 1938 a fost distins cu premiile Enescu pentru compozi?ie (Premiul II, în 1932; Men?iunea a II-a, în 1934 ?i Premiul I, în 1938), anul 1937 i-a adus Premiul Anhauch, iar Premiul de Stat îi revine de dou? ori la rând în anii 1954 ?i 1955. În 1955 devine Maestru Emerit al Artei, în 1956 Academia Român? îi ofer? premiul s?u, iar în 1959 i se decerneaz? Ordinul Muncii clasa a II-a. În anul 1962, devine membru corespondent al Academiei Române, valoarea crea?iei sale fiind recunoscut? ?i în plan european.

Multitudinea talentelor lui Paul Constantinescu este cunoscut?, a cântat la vioar?, violoncel, pian, ori a dirijat coruri si orchestre, usurin?a de a crea rime, cât si uluitorul dar de desenator si caricaturist, toate au ad?ugat note ?i accente la portretul s?u de artist complex.

Pentru eternizarea vie?ii ?i operei sale, forurile culturale ale jude?ului Prahova au decis, în 1993, ca prima institu?ie muzical? de concerte s?-i poarte numele: Filarmonica de Stat Ploie?ti, la 20 decembrie 1993, inaugurarea Muzeului Memorial „Paul Constantinescu” - sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova, cu ocazia comemor?rii a trei decenii de la trecerea prematur? ?i fulger?toare în lumea cea ve?nic? a acestui muzician de geniu, maestru emerit al artei, membru corespondent al Academiei Române. În anul 2001, cu sprijinul direct al Consiliului Jude?ean Prahova ?i al Prim?riei Municipiului Ploie?ti s-a realizat ?i dezvelit în fa?a cl?dirii muzeului un bust monumental în bronz, opera sculptorului Dumitru George.

Printre manifest?rile organizate de c?tre Muzeul Memorial„Paul Constantinescu” un loc special revine Concursului Na?ional de Interpretare ?i Crea?ie Muzical? aflat în acest an la cea de-a XXVI-a edi?ie.

„Muzica poate fi o sublim? inutilitate în palatul bogatului, ca ?i o imperioas? necesitate în bordeiul s?racului”. • PAUL CONSTANTINESCU

 

Conservator Mihaela ?tef?nescu

   

Primul R?zboi Mondial (1914 - 1918) reprezint? unul din evenimentele istoriei universale moderne ?i contemporane cu implica?ii profunde în evolu?ia ulterioar? a umanit??ii, atât pe planul rela?iilor interna?ionale, cât ?i în dezvoltarea general? a diferitelor state de pe glob. Cauzele primului r?zboi au fost multiple ?i complexe.

Terminarea R?zboiului de Independen?? a conferit României posibilitatea de afirmare în politica extern?, urmare a noului statut juridic interna?ional. Aceasta a fost pus? în slujba realiz?rii principalelor deziderate ale perioadei de dup? 1878 – consolidarea independen?ei, asigurarea climatului interna?ional favorabil pentru dezvoltarea intern?, lupta pentru des?vâr?irea statului na?ional unitar. Pornind de aici, diploma?ia român? a trebuit s? aib? în vedere întregul context al rela?iilor interna?ionale. Ori, tocmai dup? 1878, acestea au c?p?tat o intensitate deosebit?, ca urmare a intereselor divergente ale marilor puteri, care aveau s? aib? drept consecin?? izbucnirea Primului R?zboi Mondial. Elementul esen?ial l-a constituit formarea celor dou? blocuri politico-militare, Tripla Alian?? ?i Tripla În?elegere (Antanta), între care a existat o rivalitate diplomatic? mai întâi, militar? mai apoi.
Felul în care fusese România tratat? în problema Dun?rii, dup? Congresul de la Berlin, dovedea necesitatea încheierii unei alian?e suficient de puternice pentru a face fa?? presiunilor din exterior. Op?iunea trebuia deci s? se îndrepte spre solu?ia care prezenta dezavantaje mai mici.

Rela?iile comerciale ale României cu Austro-Ungaria ?i Germania erau deosebit de dezvoltate. Din acest motiv, dar ?i a faptului c? Regele Carol I, dup? cum spunea chiar el c? este „un bun prusac ?i un bun german”, pornea de la ideea c? orientarea spre Puterile Centrale trebuia s? constituie un element de baz? al politicii externe a României. Astfel c?, la 18/30 octombrie 1883, România semneaz? tratatul de alian?? cu Austro-Ungaria, la care a aderat în acee?i zi ?i Germania.
Verificarea eficacit??ii Tratatului din 1883 în condi?ii de r?zboi nu s-a putut face – la articolul 2 din Tratat se stipula ajutor militar reciproc în cazul în care una dintre p?r?i ar fi fost atacat? – datorit? îndep?rt?rii ?i apoi desprinderii României de Puterile Centrale. Timp de trei decenii, el a stat îns? la baza rapoturilor cu ele, asigurându-le o bun? stabilitate.
Reorientarea politicii externe române?ti a evoluat pe m?sur? ce interesele na?ionale intrau în contradic?ie cu cele ale Austro-Ungariei în Balcani, manifestând cele mai evidente inten?ii de agresiune contra vecinilor s?i. Actul de agresiune comis împotriva Serbiei a fost preg?tit de mult? vreme de cercurile conduc?toare de la Viena cu acordul Germaniei. Atentatul de la Sarajevo a constituit pretextul pentru declan?area r?zboiului. Îndat? dup? declararea r?zboiului, Austro-Ungaria a trecut la presiuni diplomatice asupra guvernului român spre a determina România s? intre în r?zboi al?turi de Puterile Centrale, dar Tratatul reînnoit în 1913 avea un caracter defensiv. De asemenea, o participare a României la r?zboi al?turi de Dubla Monarhie, în cuprinsul c?reia românii erau supu?i unei aspre asupriri na?ionale, reprezenta un fapt imposibil sub raport moral.
Evenimentele se vor succeda cu rapiditate. La numai dou? zile de la declara?ia de r?zboi a Austro-Ungariei, diploma?ii puterilor Antantei au avansat propuneri de participare la r?zboi, în schimbul recunoa?terii dreptului unirii Transilvaniei cu România. La 19 iulie/1august 1914, Germania a declarat r?zboi Rusiei, apoi la 21 iulie/3 august 1914 a declarat r?zboi Fran?ei. În aceste condi?ii Regele Carol I convoac? la Sinaia Consiliul de Coroan? în data de 21 iulie/3 august 1914 pentru a preg?ti mobilizarea general? ?i intrarea în r?zboi al?turi de Puterile Centrale. În profida apelului st?ruitor al regelui, participan?ii la ?edin?a Consiliului de Coroan? s-au pronun?at, f?r? echivoc, în favoarea neutralit??ii. Neutralitatea nu putea fi men?inut? permanent, deoarece România era încojurat? din toate p?r?ile de fronturi de lupt?, iar guvernul român nici nu dorea aceasta.
În aceste condi?ii vor începe lungi tratative. Acceptând pozi?ia de neutralitate proclamat? de România, diploma?ia rus?, reprezentanta Antantei în est, recunoa?te dreptul legitim al acesteia de a-?i alipi teritoriile române?ti din Imperiul Austro-Ungar.
Semnarea documentelor de alian?? cu Antanta s-a desf??urat în cel mai mare secret la 4/17 august 1916, în locuin?a lui Vintil? Br?tianu. Au fost semnate cinci exemplare originale pentru Fran?a, Rusia, Marea Britanie, Italia ?i România. În seara zilei de 14/27 august 1916, ca urmare a ratific?rii deciziei Consiliului de Coroan? de la Cotroceni, în cursul aceleia?i zile, ministrul României la Viena, Edgar Mavrocordat, a prezentat declara?ia de r?zboi la Ministerul de Externe al Austro-Ungariei.

 Manager interimar, muzeograf Mihai Dumitrache

   

Scurt istoric al drapelului na?ional
 
Prin Legea nr. 96 din 20 mai 1998, ziua de 26 iunie a fost declarat? ca fiind Ziua Drapelului. Pe data de 26 iunie 1848, prin Decretul nr. 1 al Guvernului Provizoriu de la Bucure?ti, tricolorul ro?u, galben ?i albastru era adoptat drept drapel na?ional al ??rii Române?ti.
Primele dovezi ale existen?ei drapelelor în istoria românilor pot fi considerate reprezent?rile drapelului geto-dac, draco, reprezent?ri ce apar pe metopele Columnei lui Traian. Draco era format dintr-un cap de lup de bronz ata?at unui corp de ?arpe din pânz? pe care erau fixa?i solzi de bronz. În Evul Mediu cunoa?tem faptul c? în ??rile Române se foloseau drapele de inspira?ie bizantin? numite prapuri, ce reprezentau o bucat? dreptunghilar? de pânz? purtat? în vârful unei l?nci. Pe drapele erau reprezentate imagini religioase cum ar fi Fecioara Maria, Arhanghelul Mihail sau Sfântul Gheorghe. Un astfel de drapel este drapelul militar moldovenesc din m?tase ro?ie d?ruit de domnitorul ?tefan cel Mare (1457-1504) m?n?stirii Zografu de la Muntele Athos.

Drapelul îl reprezint? de Sfântul Gheorghe a?ezat pe tron zdrobind balaurul. Din diverse cronici medievale avem descrierea drapelului Moldovei reprezentat de un dreptunghi de pânz? ro?ie pe care era brodat capul de bour cu stea între coarne flancat de soare ?i lun?.

 
În timpul domniei lui Mihai Viteazul (1593-1601) drapelul ??rii Române?ti avea reprezentat un corb ?inând în cioc o cruce dubl?, deasupra unei ramuri de ienup?r pe fond alb. În timpul domniei lui Constantin Ipsilanti (1799- 1807), pentru o scurt? vreme, atât Moldova cât ?i ?ara Româneasc? vor folosi un drapel comun din pânz? alb? pe care erau brodate o acvil? ?i capul de bour.
Drapelul revolu?iei lui Tudor Vladimirescu de la 1821 creat la ini?iativa savantului Petrache Poenaru avea trei rânduri de ciucuri de culoare ro?ie galben? ?i albastr?. Drapelul tricolor este adoptat în ?ara Româneasc? în anul 1834, sub domnitorul Alexandru Dimitrie Ghica (1834-1842), dar nu ca drapel na?ional ci ca pavilion naval ?i drapel de lupt? al mili?iilor p?mântene. În timpul Revolu?iei de la 1848 românii afla?i la Paris vor arbora drapelul în culorile albastru galben, ro?u dispuse vertical, iar prin Decretul nr. 252 al Guvernului Provizoriu de la Bucure?ti acest drapel va fi consfiin?it ca drapel na?ional pentru ?ara Româneasc?, având înscrip?ionat? cu litere chirilice deviza DREPTATE FR??IE.

În Transilvania, în cadrul Marii Adun?ri Na?ionale de la Blaj din 15-17 mai 1848, au fost arborate drapele în care culorile albastru, galben ro?u erau dispuse pe orizontal? cu deviza VIRTUTEA ROMÂNEI ÎNTREGITE. În timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), ca drapel na?ional era utilizat tricolorul, în care culorile erau dispuse pe orizontal? cu ro?ul în partea superioar?, având acvila crucifer? ?i capul de bour cu stea imprimate pe avers.

Domnia lui Carol I (1866-1914) va impune a?ezarea culorilor pe vertical? cu albastru aflat lâng? lance. Constitu?ia din 2003 prevede la articolul 12, alineatul 1 urm?toarele: Drapelul României este tricolor; culorile sunt a?ezate vertical, în ordinea urm?toare începând de la lance: albastru, galben, ro?u. Pentru a fi diferen?iat de drapelele asem?n?toare ale altor state, prin Legea 75 din 1994 se precizeaz? c? drapelul na?ional este alc?tuit din albastru cobalt, galben crom ?i ro?u vermion.

Muzeograf Claudiu ROBE

   

MA?INA DE SCRIS REMINGTON RAND

EXPONATUL S?PT?MÂNII

 

Cu aproximativ 70 de volume ?i numeroase articole publicate în presa vremii, Cezar Petrescu a fost o personalitate remarcant? a timpului în care a tr?it ?i a scris. Dac? ar fi s? identific?m instrumentele care pentru scriitor au avut o importan?? aparte, printre acestea s-ar num?ra ?i ma?ina de scris, pe care o reg?sim în prezent la Muzeul Memorial „Cezar Petrescu” Bu?teni. Una dup? cealalt?, fiecare idee a scriitorului a fost tastat? atent ?i a ajuns la cititor prin paginile unor romane ca „Ochii strigoiului”, „Carlton”, „Ad?postul Sobolia” sau în publica?ii ca „România literar?”.

https://www.youtube.com/watch?v=tzu-FkWsWvs

#concursMJIAPH#saptamana6#ExponatulSaptamanii

 

 

Povestea ma?inii de scris începe îns? mult mai devreme de epoca în care a tr?it Cezar Petrescu, mai exact în 1714, când Henry Mill deschide noi orizonturi spre o inven?ie ce avea ca scop imprimarea/ transcrierea literelor. De?i ulterior au mai fost propuse diferite procedee de scriere mecanic?, prima ma?in? de scris apare abia la începutul secolului al XIX-lea, fiind conceput? pentru orbi. Apare apoi ma?ina de scris cu tu?, în 1833, care este perfec?ionat? mai târziu prin folosirea benzii cu cerneal?. În 1868, prima ma?in? de scris comercial? este brevetat? la ini?iativa lui Chrisopher Latham Sholes, Carlos Glidden ?i Samuel Soulé, care formeaz? Sholes&Glidden typewriter ce va fi ulterior vândut ?i ma?ina de scris va fi comercializat? de Remington, care va începe fabricarea în 1873.

Ma?ina de scris ce i-a apar?inut scriitorului Cezar Petrescu a fost produs? de firma american? Remington Rand, fiind modelul Noiseless 7, comercializat? pentru prima dat? în 1931.

 

BIBLIOGRAFIE

·  https://en.wikipedia.org/wiki/E._Remington_and_Sons#Remington_Typewriter_Company

·  http://tara-barsei.ro/wp-content/uploads/2008/12/cosereanu2002.pdf

   

ZIUA DRAPELULUI NA?IONAL

Vineri, 26 iunie 2020, cu prilejul Zilei Drapelului Na?ional, Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova, sub egida Consiliului Jude?ean Prahova, organizeaz? urm?toarele manifest?ri culturale dedicate acestui simbol suprem al unit??ii ?i identit??ii române?ti:
 
Muzeul de Istorie ?i Arheologie,
Ploie?ti, str. Toma Caragiu nr. 10, tel. 0244 522 656
„Drapelul României”
 
Muzeul Memorial „Nichita St?nescu”
Ploie?ti, str. Nichita St?nescu, nr. 1, tel. 0344 100 768
„Un p?mânt numit România”
 
Muzeul Memorial „Nicolae Iorga” V?lenii de Munte,
str. George Enescu, nr. 1-3, tel. 0244 280 861
„Unitatea Na?ional? f?-o în inimi ?i de la sine se va scrie pe steag - Nicolae Iorga"
 
Muzeul Memorial „Cezar Petrescu” Bu?teni,
str. Tudor Vladimirescu nr. 12, tel. 0244 321 080
Semnifica?ia tricolorului românesc
 
Muzeul „Casa Domneasc?” Brebu, tel. 0244 357 731
Evocare: „Personalit??i marcante din perioada revolu?iei de la 1848”
- Guvernul revolu?ionar provizoriu din ?ara Româneasc? 14/26 iunie 1848 ?i deviza acestuia: „Dreptate-Fr??ie”, înscris? pe drapel.
- Nicolae B?lcescu ?i ideile sale revolu?ionare despre o ?ar? nou?, reunit? ?i modern?.
 
26 iunie a fost proclamat? Ziua Drapelului Na?ional prin Legea nr. 96 din 20 mai 1998, marcând ziua de 26 (14) iunie 1848, când Guvernul revolu?ionar a decretat ca Tricolorul - ro?u, galben ?i albastru - s? reprezinte steagul na?ional al tuturor românilor.
 
   

ANUN?

   

OMAGIEREA MARELUI PATRIOT CONSTANTIN STERE

Acum 10 ani, pe 26 iunie , în cadrul manifest?rilor dedicate comemor?rii a 74 de ani de la trecerea în eternitate a marelui patriot român Constantin Stere, se inaugura Muzeul Memorial ”Constantin ?i Ion Stere”, sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova.


Au participat oficialit??i de pe ambele maluri ale Prutului, reprezentan?i ai Consiliului Jude?ean Prahova, ai Ministerului Culturii, Prim?riei Municipiului Ploie?ti, prim?riei Bucov, istorici, muzeografi, cadre didactice, elevi, studen?i ?i ziari?ti. În cadrul evenimentului s-a inaugurat bustul, în bronz, al lui Constantin Stere. Statuia se afl? în curtea muzeului.

Muzeul a luat fiin??, ca urmare a dona?iei f?cut? de doamna Suzana Stere Paleologu, nora lui Constantin Stere ?i prezint? m?rturii ale vie?ii ?i activit??ii marelui patriot.
Conacul din Parcul Bucov, ast?zi Parcul Memorial ”Constantin Stere”, a constituit locul de suflet al lui Stere, în care atât natura cât ?i mediul familial i-au oferit suportul necesar conceperii ?i redact?rii romanului autobiografic ”În prejma revolu?iei”,o capodoper? a literaturii române?ti. La începutul sec. al XX-lea, domeniul pe care s-a ridicat conacul apar?inea so?iei lui Stere, Ana, descendent? a familiei Ionescu-Quintus, în urma primei sale c?s?torii cu dr. Ion Radovici, membru al unei familii înst?rite din Ploie?ti.

Organizarea expozi?iei permanente a muzeului a presupus un efort sus?inut, depus cu profesionalism ?i pasiune de c?tre echipa de speciali?ti, care a încercat s? reconstituie, cât mai fidel, ceea ce a fost odat?, un a?ez?mânt viu, un spa?iu de medita?ie ?i reconfortare, universul spiritual ?i cel domestic al familiei Stere, în a?a fel încât s?-i induc? privitorului, acea stare de curiozitate, care s?-l întoarc? în timp ?i s?-l apropie de marele c?rturar. O colectie de obiecte de art? decorativ?, piese de mobilier, c?r?i, fotografii, picturi poate fi admirat? vizitând muzeul. Piesele, de o valoare inestimabil?, au apar?inut familiei Stere ?i constituie dona?ia Suzana Stere Paleologu.
Cl?direa are dou? niveluri ?i mansard?. S-au reconstituit salonul de primire ?i sufrageria, la parter, iar la etaj, dou? dormitoare ?i biroul de lucru al scriitorului. La mansard? sunt birouri ?i o sal? destinat? expozi?iilor temporare. În prezent este deschis? publicului vizitator expozi?ia ”P?pu?i ?i pove?ti despre mod?”.

Muzeul Memorial ”Constantin ?i Ion Stere” r?mâne proiectul principal al programului de cinstire a personalit??ii lui Constantin Stere.
Dorim, ?i pe aceast? cale, s? ne exprim?m aleasa considera?ie ?i gratitudine pentru gestul de mare noble?e al doamnei Suzana Stere Paleologu, care a redat poporului român o pagin? din istorie.

Ref. Corina M?r??escu

   

Muzeul Memorial "Cezar Petrescu" Bu?teni

https://www.youtube.com/watch?v=ie3Mac3ymO4&t=69s

#concursMJIAPh #s?pt?mâna6 #MuzeulS?pt?mâniiMuzeulMemorialCezarPetrescuBu?teni

Muzeul Memorial "Cezar Petrescu" se afl? pe strada Tudor Vladimirescu, nr. 1, în ora?ul Bu?teni, jude?ul Prahova (tel. 0244 321080) ?i poate fi vizitat de mar?i pân? duminic? în intervalele orare 9.00-12.00 ?i 13.00-17.00 (în intervalul 12.00-13.00 se desf??oar? igienizarea spa?iilor expozi?ionale).

   

La miezul verii, la zi de mare s?rb?toare, haide?i s? ne înveselim ?i s? tr?im împreun? mândrIA româneasc? printr-o edi?ie online, dedicat? Zilei Universale a Iei.
Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova a salutat frumoasa ini?iativ? propus? în anul 2013 de comunitatea online „La Blouse Roumaine” ?i iat?, ast?zi ne afl?m la a VIII-a edi?ie a acestui eveniment intitulat „Ce frumoas? e?ti, m?rea?? c?ma??, mândrIA Prahovei!”.
V? invit?m într-o scurt? incursiune în timp, la sfâr?itul secolului al XIX-lea - începutul secolului al XX-lea, atunci când portul popular românesc este pe deplin cristalizat. S? ne imagin?m purtând acum, minunatul ve?mânt tradi?ional românesc pentru c?, mai mult decât oricare fenomen de cultur?, el reflect? structuri sociale, credin?e, tradi?ii ?i datini.
Dup? obiceiul prahovean, în ziua de Dr?gaic?, îmbr?ca?i de s?rb?toare s? purt?m cununi de spice pentru fete ?i flori în brâu pentru neveste, cu albastr? cicoare ?i sulfin? t?m?duitoare prins? la p?l?rie pentru feciori ?i b?rba?i. În zori de zi, s? culegem flori de sânziene (numele generic pentru toate florile culese) pentru c?, în mentaliatea popular? aceste acte rituale sunt cunoscute privind caracterul lor profilactic.
În arealul superb oferit de minunatele plaiuri prahovene ?i costumul popular a cunoscut o concep?ie estetic? deosebit? exprimat? prin croi, prin fantezia ornamental? a c?m??ii femeie?ti ?i în incomparabilul joc al compozi?iilor coloristice.
Astfel, c?ma?a originar? a costumului popular prahovean s-a diferen?iat ini?ial de tipologia ?i sistemul clasic de ornamentare a c?m??ii populare muntene?ti cu alti??, în cre? ?i râuri, având o alt? modalitate de decorare a mânecilor, de influen?? transilv?nean?, ?i anume: dou? benzi orizontale de cus?turi, una mai lat? (râu pe um?r) ?i cealalt? mai îngust? (râu peste cot), cusute în punct b?trânesc, buclat. Ornamentele se coseau cu arnici, fir de bumbac, m?rgele ?i fluturi metalici. Un alt element de origine transilv?nean? îl reprezint? cus?tura dispus? sub guler numit? „ciupag” sau „leas?”, realizat? în tehnica urzit pe cre?uri.
Într-o etap? ulterioar? de evolu?ie, c?ma?a prahovean? s-a încadrat în sistemul de ornamentare cu alti?? ?i începând cu secolul al XX-lea, ornamentele de pe mâneca iei s-au modificat. Totodat?, decorul s-a amplificat de o parte ?i de alta a gurii c?m??ii cu câte dou?-trei râuri verticale cu elemente florale ce se repetau ?i pe spate. Motivele decorative ?i cromatica reflectau vârsta purt?toarei, statutul civil ?i ocazia la care era purtat?. În Prahova, predominant este ro?u, cu diferitele nuan?e (în func?ie de vârsta purt?toarei) simbolizând vitalitatea ?i având un rol protector (culoarea ro?ie ap?r? ?i p?ze?te). Cu vârsta, acest ro?u intens se transform?, ajungând la nuan?e de vi?iniu, violet sau negru, în func?ie de influen?ele zonei.
De asemenea, preciz?m c? zona etnografic? Prahova prezint? trei subzone cu port popular ce se încadreaz? în tipologia portului cu fot? larg? încutat?, dar culori specifice fiec?reia. Astfel, în costumul caracteristic V?ii Prahovei predominante sunt culorile ro?u ?i negru. Pe Valea Teleajenului se eviden?iaz? mai multe culori, fiind incluse ?i galbenul, albastrul deschis, verdele deschis. Iar pe Valea Doftanei sub influen?a Transilvaniei, predomin? culoarea neagr? atât la fot?, cât ?i în broderiile c?m??ilor.
Referindu-ne exclusiv la elementele decorative prezente pe c?ma?a prahovean?, începând cu prima decad? a secolului al XX-lea, extrem de vizibile ?i u?or de identificat sunt reprezent?rile fitomorfe: vrejuri, frunze, flori, fructe, ghirlande, buchete, coroni?e. Dintre acestea, vrejul vi?ei-de-vie a fost un motiv preferat în ornamentica tradi?ional? din Prahova, fiind o form? de reprezentare a pomului vie?ii. Alte compozi?ii ornamentale cusute pe c?m??ile femeie?ti ?i b?rb?te?ti de s?rb?toare sunt florile, reprezentate singular sau alc?tuind ghirlande, buchete sau coroni?e. De la începutul secolului al XX-lea, o mare r?spândire a cunoscut-o trandafirul. Acestuia i se al?tur? motivele florale ce redau alb?strele, garoafe, frunze de tei, crini, regina nop?ii, maci, nalb?.
 Muzeograf, Ioana Constantin

 

Fotografii din:
Colec?ia de port popular a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 Bibliografie selectiv?:

·  Seco?an Elena, Petrescu Paul, „Portul popular de s?rb?toare din România”, Editura Meridiane, Bucure?ti, 1984

·  Bâtc? Maria, „Costumul popular românesc”, editat de Centrul Na?ional pentru Conservarea ?i Promovarea Culturii Tradi?ionale, Bucure?ti, 2006

·  Tomida D. Ecaterina, „Cus?turile ?i broderiile costumului popular din România”, Editura Tehnic?, Bucure?ti, 1972

·  Ghinoiu Ion (coord.general), „S?rb?tori ?i obiceiuri. R?spunsuri la chestionarele Atlasului Etnografic Român”, volumul V, Dobrogea, Muntenia, Editura Etnologic?, Bucure?ti, 2009

   

24 iunie - Ziua Universal? a Iei

Miercuri, 24 iunie 2020, în semn de profund respect pentru tradi?iile ?i obiceiurile populare române?ti, Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova ?i sec?iile sale din jude? vor celebra Ziua Universal? a Iei:
 
Muzeul de Istorie ?i Arheologie, Ploie?ti, str. Toma Caragiu nr. 10, tel. 0244 522 656
„Ce frumoas? e?ti, m?rea?? c?ma??, mândrIA Prahovei”, edi?ia a VIII-a
 
Muzeul „Crama 1777”, Valea C?lug?reasc?,
str. Valea Larg?, nr.139A, tel. 0244 235 470
„Sânziene, flori de leac”
 
Muzeul „Conacul Pan? Filipescu” Filipe?tii de Târg, nr.868, tel. 0244 389 480
Ziua Universal? a Iei ?i Ziua Drapelului Na?ional
Ecoul tricolor al portului ?i datinilor str?vechi, edi?ia a IV-a
 
Muzeul de Etnografie al V?ii Teleajenului, V?lenii de Munte,
str. George Enescu, nr. 3, tel. 0244 280 861
Expozi?ie temporar?: „Mândr? ie româneasc?”
Moment folcloric
 
Muzeul „Conacul Bellu” Urla?i, str. Orzoaia de Sus nr. 12, tel. 0244 271 721
Expozi?ie temporar?: „Ia în fotografiile lui Alexandru Bellu”
 
Muzeul „Casa Domneasc?” Brebu, tel. 0244 357 731
„Tradi?ii ancestrale în ziua Sânzienelor ?i portul popular muntenesc”
 

 

 

 


   

Pagina 53 din 122