Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
înfiin?at în anul 1955 prin str?dania ctitorului muzeelor prahovene, prof. Nicolae Simache, este ast?zi o prestigioas? institu?ie de cultur?, care prin cele 16 sec?ii muzeale deschise publicului, valorific? expozi?ional, ?tiin?ific ?i cultural-educativ, crea?ii materiale ?i spirituale din patrimoniul prahovean, na?ional ?i universal.

"Muzeul trebuie sa fie o ?coala de istorie a gustului - ?i, mai mult - trebuie sa fie nu numai la dispozitia oricui, dar sa întinda mâna catre oricine, pentru a-l atrage, a-l retine cât poate mai mult."

Eroare
  • XML Parsing Error at 1:1310. Error 9: Invalid character

ANUN?

Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova ?i sec?ia sa, Muzeul Memorial „Paul Constantinescu” din Ploie?ti, v? anun?? c? cea de-a XXVI-a edi?ie a Concursului Na?ional de Interpretare ?i Crea?ie Muzical? „Paul Constantinescu” se amân? din cauza situa?iei epidemiologice de la nivel local ?i na?ional, precum ?i a st?rii de alert?.

   

În urm? cu 136 de ani, în 13 noiembrie (stil vechi) 1884, la Teatrul Na?ional din Bucure?ti, a avut loc premiera comediei ”O scrisoare pierdut?” de I. L. Caragiale. Distribu?ia: I. Petrescu (Trahanache), C. Nottara (Tip?tescu), I. Niculescu (Ca?avencu), A. Catopol (Farfuridi), Anton Leonteanu (Brânzovenescu), ?tefan Iulian (Pristanda), N. Mateescu (Cet??eanul turmentat), Aristizza Romanescu (Zoe).
Jucat? în prezen?a reginei Elisabeta, care d?dea tonul aplauzelor, piesa s-a bucurat de un mare succes de public, autorul fiind chemat la ramp? de dou? ori. Succesul extraordinar de la premier? este urmat de un ?ir de 11 reprezenta?ii consecutive.







Ecourile critice, în mare parte, au fost defavorabile, ”O scrisoare pierdut?” fiind considerat? ca lipsit? de calit??i literare de Ionescu-Gion, Dassé, Claymoor. În decembrie 1884, în ziarul ”Lupta”, Gh. Panu scrie – f?r? a semna – favorabil despre piesa lui Caragiale cu ocazia mont?rii piesei la Teatrul Na?ional din Ia?i. Caragiale a citit piesa în ziua de 5 octombrie 1884, la aniversarea ”Junimii”, la Ia?i. Succesul primei lecturi atrage o reprogramare în cadrul societ??ii (25 ?i 29 octombrie). În 19 octombrie presa informeaz? c? ”O scrisoare pierdut?” este ”în studiu”, la Teatrul Na?ional. Pe 12 noiembrie, înso?it de Titu Maiorecsu, Caragiale cite?te comedia la Palat. ”O scrisoare pierdut?” a fost publicat? în revista ”Convorbiri literare”, nr.11/1885.
ing.Monica-Violeta BOSTAN
Conservator coordonator al Muzeului ”Ion Luca Caragiale”, Ploie?ti
   

PROIECT EDUCA?IONAL

,,Caligrafia este o versiune artistic? a ideogramelor care compun un poem, ?i nu reflect? doar caracterul ?i temperamentul artistului… îi tr?deaz? ?i b?t?ile inimii, respira?ia’’.  ♦ Dai Sijie

V? prezent?m cartea po?tal? realizat? de prof. dr. Marilena Col?, de la Colegiul Na?ional ,,Ion Luca Caragiale" Ploie?ti, în cadrul proiectului educa?ional "Caligrafia - arta scrisului".

   

“O noapte furtunoas?” este piesa de debut a lui Ion Luca Caragiale, care a ap?rut în revista “Convorbiri literare”, cu o elogioas? prezentare a lui Titu Maiorescu, ajungând ?i pe scena Operei Române, în 1935, înso?it? de muzica lui Paul Constantinescu, un alt ploie?tean de renume. În 1943 regizorul Jean Georgescu a f?cut un film dup? aceast? valoroas? pies? de teatru, film în care ?i-a f?cut debutul inegalabilul Radu Beligan, în rolul lui Ric? Venturiano.





Adev?rata notorietate a lui Caragiale începe cu reprezentarea traducerii dup? A. Parodi, a tragediei în versuri ”Roma învins?”, la Teatrul Na?ional din Bucure?ti, care avusese cu pu?in timp înainte mare succes la Paris. Drama, în versuri superioare celor originale, fusese remarcat? drept excep?ional? de juriul în care figuraser? Ha?deu, Alecsandri ?i Maiorescu. Acest succes îl îndeamn? pe Eminescu, de curând redactor la ”Timpul”, s?-l introduc? în cenaclul lui Titu Maiorescu, în care se va impune cu autoritate. Confirmându-?i promisiunile cu lectura ”Nop?ii furtunoase” la ?edin?a aniversar? din 12 noiembrie 1878 la Ia?i, Maiorescu ?i prietenii s?i au recunoscut în noul dramaturg pe scriitorul mult a?teptat, cu subiect original, în autentic mediu românesc ?i în plin? actualitate. “O noapte furtunoas?” nu se refer? atât la îngâmfarea negustorilor parveni?i de tipul lui jupân Dumitrache Titirc? Inim?-Rea, chiristigiu ?i c?pitan în garda civic?, la rigiditatea reprezentan?ilor for?ei publice de partea celor tari, de felul ipistatului Nae Ipingescu, ?i la arivismul amploia?ilor de factura studentului gazetar Ric? Venturiano, cât la „onoarea de familist“ a jupânului, compromis?, la lipsa de „rezon“ a ipistatului prea încrez?tor ?i gr?bit s? fac? uz de autoritate în favoarea amicului s?u, în fine la limbajul semicult al ziari?tilor, adep?i ai unor sloganuri sublime pe care le pronun?? dup? ureche, aplicându-le dac? s-ar ivi ocazia, pe dos. Din fraza lui Venturiano: „Nimeni nu trebuie a mânca de la datoriile ce ne impun sfânta Constitu?iune… mai ales cei din masa poporului“, cei doi în?eleg prin sufragiu pe omul de sufragerie, deduc c? Ric? „bate în ciocoi, unde m?nânc? sudoarea poporului suveran“. Într-adev?r, Ric? pretinde c? n-are alt? politic? decât „suveranitatea poporului“, pentru c? „box populis, box dei“, dar deviza lui civic? sun?: „Ori to?i s? muri?i, ori to?i s? sc?p?m!“ Piesa, o fars?, se bazeaz? pe un quid pro quo. Jupân Dumitrache ia drept inamic al onoarei sale pe Ric?, în vreme ce so?ia îl tr?deaz? cu Chiriac, calfa, omul de încredere, iar Ric?, aventurierul hilar, o “asalteaz?” de fapt pe cumnata chiristigiului.
Într-o polemic? cu Frédéric Damé, Eminescu sublinia, în “Timpul”, semnifica?ia tipologic? a lui Ric? Venturiano (8 aprilie 1879).
Pe 18 ianuarie 1879, Teatrul Na?ional din Bucure?ti prezint? în premier? “O noapte furtunoas?”, trecut? în programul teatrului de Ion Ghica, director general al teatrelor. Premiera a avut mare succes, dar autorul, ie?it pe scen? ca s? primeasc? aplauzele furtunoase dezl?n?uite chiar dup? primul act, s-a auzit fluierat ?i huiduit de grupuri organizate la galerie. Despre ceea ce se întâmplase ne m?rturise?te chiar Caragiale:
„Se r?spândise vestea c? piesa lovea în institu?ia G?rzii Cet??ene?ti. Iar la a doua reprezenta?ie, din 21 februarie, am fost iar fluierat, huiduit ?i amenin?at, de o droaie de patrio?i din Garda Civic?, cu b?taia în pia?a Teatrului. Ni?te tineri ofi?eri m-au sc?pat de furia lor.”
Acesta a fost motivul care a determinat conducerea Teatrului Na?ional s? scoat? piesa din program. Protestul fusese organizat de un grup de pretin?i morali?ti, pentru acordarea unei satisfac?ii micii burghezii „ultragiate“ de con?inutul piesei. ?i cu toate acestea, momentul a marcat începutul gloriei lui Caragiale, toate piesele pe care le-a prezentat mai târziu constituind cele mai mari succese ale teatrului românesc de acum dou? secole.



ing. Monica-Violeta BOSTAN
Conservator  coordonator al Muzeului ”Ion Luca Caragiale”, Ploie?ti
   

NOAPTEA MUZEELOR 2020

Ini?iat? de Ministerul Culturii ?i Comunic?rii din Fran?a ?i patronat? în prezent de Consiliul Europei, de UNESCO ?i de Consiliul Interna?ional al Muzeelor, Noaptea Muzeelor este un eveniment de succes desf??urat la nivel interna?ional ?i aflat anul acesta la a 16-a edi?ie.
Datorit? situa?iei epidemiologice de la nivel local, na?ional ?i interna?ional ?i a st?rii de alert?, Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova ?i sec?iile sale v? invit? sâmb?t?, 14 noiembrie 2020, începând cu ora 19.00, s? lua?i parte la urm?toarele evenimente desf??urate online pe paginile de facebook ale sec?iilor muzeale ?i pe site-ul muzeului www.histmuseumph.ro:
 
 
 
Sec?ii muzeale în Ploie?ti:
 
  Muzeul de Istorie ?i Arheologie
Ploie?ti, str. Toma Caragiu, nr. 10, tel. 0244 514 437
„Din patrimoniul Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova”
 
  Muzeul Ceasului „Nicolae Simache”
Ploie?ti, str. Nicolae Simache, nr. 1, tel. 0244 542 861
„Istoria instrumentelor de m?surare a timpului”
 
  Muzeul „Ion Luca Caragiale”
Ploie?ti, str. Kutuzov nr. 1, tel: 0244 525 394
„Casa Dobrescu - monument de arhitectur?”
 
Muzeul „Cas? de Târgove? din sec. XVIII-XIX”
Ploie?ti, str. Democra?iei, nr. 2, tel. 0244 529 439
„Tur virtual la Muzeul Hagi Prodan”
 
Muzeul Memorial „Paul Constantinescu”
Ploie?ti, str. Nicolae B?lcescu, nr. 15, tel. 0244 522 914
„Simfonia Ploie?tean? de Paul Constantinescu”
 
Muzeul Memorial „Nichita St?nescu”
Ploie?ti, str. Nichita St?nescu, nr. 1, tel. 0344 100 768
„Nichita St?nescu - poezie ?i imagina?ie”
 
 
Sec?ii muzeale în jude?:
 
Muzeul „Casa Domneasc?”
comuna Brebu, tel. 0244 357 731
„Pe aripile muzicii”
 
Muzeul Memorial „Nicolae Iorga”
V?lenii de Munte, str. George Enescu, nr. 1-3, tel. 0244 280 861
„Elegan?? ?i tradi?ie popular? în casa familiei Iorga”
 
Muzeul Memorial „Cezar Petrescu”
Bu?teni, str. Tudor Vladimirescu, nr. 1, tel. 0244 321 080
„În casa lui Cezar Petrescu. C?r?i cu dedica?ie din colec?ia scriitorului”
 
  Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere”
Parcul Constantin Stere Bucov, tel. 0244 344 040
„Conacul Stere de la Bucov”
 
Muzeul „Conacul Bellu”
Urla?i, str. Orzoaia de Sus, nr. 12, tel. 0244 271 721
„Sunete în noapte”
 
Muzeul „Foi?orul Bellu”
Urla?i, str. Orzoaia de Sus, nr. 12, tel. 0244 271 721
„Icoana pictat? pe sticl? - Din Ardeal, acas? la Baronul Bellu”
 
  Muzeul „Crama 1777”
comuna Valea C?lug?reasc?,
str. Valea Larg?, nr. 139A, tel. 0244 235 470
„Uimire - Primenire. Despre Frumosul Românesc”
 
Muzeul „Conacul Pan? Filipescu”
comuna Filipe?tii de Târg, nr. 868, tel. 0244 389 480
„Conacul la vreme de sear?”
 
 

   

102 ani de la semnarea Armisti?iului de la Compiegne

Semnarea armisti?iului dintre Imperiul German ?i puterile Antantei, pe 11 noiembrie 1918, este f?r? îndoial? un punct de reper semnificativ în istoria Primului R?zboi Mondial.
Tratatul de armisti?iu, semnat într-un vagon de tren, a pus cap?t Primului R?zboi Mondial, pe frontul de vest.



În anul 1918, în contextul ie?irii României ?i Rusiei din r?zboi, Puterile Centrale ?i-au concentrat eforturile pe frontul de vest, îns? prezen?a for?elor Statelor Unite ale Americii pe acest front a înclinat serios balan?a în favoarea for?elor Antantei.
În toamna acelui an, Bulgaria, Austro-Ungaria ?i Imperiul Otoman ?i-au manifestat pe rând interesul de semnare a unor în?elegeri care s? pun? cap?t particip?rii lor în Primul R?zboi Mondial.
Astfel, la 29 septembrie 1918, generalul francez Franchet d'Esperey, reprezentând Alia?ii, ?i generalul Ivan Lokov, ministrul Andrei Liapchev ?i diplomatul Serghei Radev, din partea Bulgariei, au semnat Armisti?iul de la Salonic cu Alia?ii care a pus cap?t particip?rii Bulgariei la prima conflagra?ie mondial?.
A urmat armisti?iul de la 30 octombrie 1918, semnat la bordul vasului britanic Agamemnon, ancorat în Grecia. Armisti?iul a pus cap?t prezen?ei militare otomane în Primul R?zboi Mondial, încheindu-se astfel luptele din Orientul Mijlociu dintre alia?i ?i for?ele otomane.
Austro-Ungaria a semnat la 3 noiembrie 1918 armisti?iul de la Villa Giusti, de lâng? Padova, care prevedea, printre altele, retragerea for?elor Puterilor Centrale din teritoriile ocupate, inclusiv din România, dezarmarea ?i demobilizarea armatei austro-ungare ?i dreptul Alia?ilor de a intra pe teritoriul austro-ungar. Documentul semnat nu a f?cut referiri la viitorul dublei monarhii ?i nici la aspira?iile na?ionale ale popoarelor din cadrul s?u.
La 2 octombrie 1918, prin?ul Max von Baden, noul cancelar german, a avansat posibilitatea deschiderii negocierilor pentru semnarea unui armisti?iu, îns? acesta s-a v?zut blocat de respingerea venit? din partea împ?ratului Wilhelm al II-lea. În data de 4 octombrie 1918, Max von Baden a anun?at Statele Unite ale Americii asupra oportunit??ii deschiderii negocierilor de pace în vederea semn?rii unui armisti?iu.
Germania a fost cuprins? de mi?c?ri sociale ?i demonstra?ii, împ?ratul Wilhelm al II-lea a fost p?r?sit de generalii s?i ?i a abdicat, plecând apoi în Olanda.
La 7 noiembrie 1918 a fost proclamat? Republica Germania, zi în care delega?ia german? îns?rcinat? s? semneze armisti?iul porne?te în acest sens spre Fran?a.
O zi mai târziu, delega?ia german? a fost primit? de mare?alul Foch în vagonul s?u personal dintr-un tren sta?ionat în apropiere de localitatea Compiègne. Dup? o perioad? de discu?ii, timp în care guvernul german î?i d? acordul asupra condi?iilor de încetare a ostilit??ilor, mare?alul Ferdinand Foch, comandant al for?elor aliate ?i cei ?ase reprezentan?i ai Imperiului German au semnat acordul de armisti?iu, pe 11 noiembrie, în jur de ora 5.00 diminea?a, urmând ca actul s? intre în vigoare la ora 11:00. Din acest moment, for?ele germane aveau la dispozi?ie 15 zile s? elibereze Belgia, Fran?a, Luxemburg, Alsacia-Lorena, s? evacueze districtele din stânga Rinului, iar în dreapta Rinului urma s? se instaureze o zon? neutr?. Toate for?ele germane care fuseser? parte din teritorii precum Austro-Ungaria, România ?i Turcia înainte de debutul r?zboiului trebuiau s? se retrag? în grani?ele Germaniei a?a cum figurau ele la data de 1 august 1914.



Documentul a avut ini?ial o valabilitate de 30 de zile, dar a fost reînnoit periodic pân? la semnarea de c?tre Germania a Tratatului de la Versailles, la 28 iunie 1919.
 
„S? nu uit?m, înving?torul r?zboiului nu a fost niciun stat, nicio na?iune, niciun imperiu, iar rezultatul s?u nu a fost o lume scutit? de r?zboi. Înving?torul propriu-zis a fost însu?i r?zboiul, principiul r?zboiului, al violen?ei totale, ca posibil? op?iune” ♦ Deutsche Welle
Muzeograf Paulina M?ni?or
Muzeul Memorial "Constantin ?i Ion Stere" Bucov
surs? foto: internet
   

Anul 1915. Context interna?ional

Anul 1915 avea s? contureze clar faptul c? r?zboiul mondial va fi unul de durat?. Opera?iunile militare desf??urate nu vor schimba prea mult balan?a r?zboiului în favoarea p?r?ilor combatante. R?zboiul transformat într-un r?zboi de tran?ee, va duce la pierderi însemnate de oameni, atât în rândul militarilor cât ?i în rândul popula?iei civile.

Pe Frontul de Vest în perioada ianuarie-martie se vor duce lupte grele, pe toat? lungimea frontului care se întindea de la Canalul Mânecii pân? la grani?a Fran?ei cu Elve?ia, cuprinzând Belgia, nord-vestul Fran?ei ?i regiunile Alsacia ?i Lorena. Pe data de 22 aprilie armata german? folose?te pentru prima dat? în acest r?zboi gaze de lupt? la Ypres în Belgia. Pân? la sfâr?itul anului se vor duce lupte violente la Saint-Mihiel, Champagne ?i Artois f?r? ca niciuna dintre p?r?ile combatante s? ob?in? vreun câ?tig teritorial.

Frontul de est, unde se înfruntau Germania, Austro-Ungaria ?i Rusia, este mai dinamic. Dup? victoria german? de la Lacurile Mazuriene (a doua b?t?lie 7-22 februarie) începând cu luna mai ?i pân? în septembrie Germania ?i Austro-Ungaria se vor afla în ofensiv?, trupele germane ocupând în aceast? perioad? Var?ovia (5 august), Brest-Litovsk (25 august) ?i Vilnius (18 septembrie). Armata rus? reu?e?te s? stabilizeze frontul spre sfâr?itul toamnei, iar apropierea iernii îi determin? pe combatan?i s? opreasc? ac?iunile ofensive.

Pe lâng? cele dou? fronturi principale în anul 1915 se vor deschide noi fronturi numite ?i fronturi secundare. Italia încheie cu Antanta, pe 25 aprilie acordul de la Londra prin care se angaja s? înceap? opera?iunile militare contra Austro-Ungariei, deschizând astfel un nou front pe grani?a montan? dintre Italia ?i Austro-Ungaria. De?i era parte a Alian?ei Puterilor Centrale înc? din anul 1882, Italia avea de revendicat de la Austro-Ungaria teritorii în zona Vene?iei ?i pe Coasta Dalma?iei. Intrarea Italiei în r?zboi al?turi de Antant? va juca un rol important în decizia României de a intra în r?zboi împotriva Austro-Ungariei.

Un alt front deschis în anul 1915 este cel de la Galipoli în Turcia aliat? a Germaniei, front ce este deschis de anglo-francezi pe data de 25 aprilie, scopul acestuia fiind scoaterea Turciei din r?zboi ?i restabilirea liniilor de comunica?ie cu Rusia prin Strâmtorile Bosfor ?i Dardanele. Aceast? campanie a Alia?ilor va e?ua în mod dramatic, trupele anglo-franceze fiind nevoite s? abandoneze pozi?iile de lupt? în decembrie 1915.

Tot legat de Turcia trebuie amintit ?i faptul c? în urma înfrângerilor suferite pe frontul din Caucaz, unde se confrunta cu Rusia, începând cu luna mai, autorit??ile turce?ti vor începe deportarea popula?iei armene spre zonele de?ertice din Irak ?i Siria. Aceste eveniment va avea drept consecin?? moartea a sute de mii de armeni, în ceea ce va fi cunoscut drept genocidul armean.

În zona Balcanilor toamna anului 1915 va aduce modific?ri dramatice în ceea ce prive?te harta politic? ?i militar?. Un rol important îl va avea decizia Bulgariei de a intra în r?zboi ca aliat? a Germaniei, la 25 septembrie. Bulgaria va ataca Serbia f?r? declara?ie de r?zboi, fapt ce coroborat cu o puternic? ofensiv? austro-german? împotriva armatei sârbe, va duce la ocuparea Serbiei de c?tre Puterile Centrale. Pentru a veni în ajutorul Serbiei, anglo-francezii vor deschide pe 30 septembrie frontul de la Salonic, în Grecia, îns? armata sârb? ?i autorit??ile sunt nevoite s? se retrag? în Albania, de unde începând cu luna decembrie vor fi evacuate spre insula Corfu.

Muzeograf Claudiu ROBE

   

Constantin Stere ?i Primul R?zboi Mondial

Neutralitatea a fost  decizia oficial? a României la începutul Primului R?zboi Mondial (1914-1916). Totu?i, opiniile r?mân împ?r?ite. Provizoratul neutralit??ii este dat nu numai de diversele presiuni ale alia?ilor, ci ?i de fermitatea cu care oamenii politici ai vremii sus?in intrarea în r?zboi de o parte sau de cealalt?.

În perioada celor doi ani de neutralitate, ideile ?i discu?iile între oamenii politici, pentru a ob?ine dezrobirea provinciilor române?ti subjugate, s-au cristalizat în dou? direc?ii: unii erau pentru alian?a cu Antanta ?i al?ii pentru alian?a cu Puterile Centrale. Petre Carp, Titu Maiorescu, Alexandru Marghiloman, Constantin Stere ?.a. optau pentru cea de-a doua.

R?mân remarcabile, din acest punct de vedere, discursurile lui Constantin Stere, în ultimele sale interven?ii, în Parlamentul României, pe de o parte, ?i ale lui Tache Ionescu, pe de alt? parte. Discursul lui Constantin Stere a fost rostit în ?edin?ele din zilele de 15-16 decembrie 1915. Ceea ce îl preocupa în mod deosebit era soarta Basarabiei.

A avut defectul optic de a vedea întreaga politic? a României prin prisma Basarabiei. În aceasta const? ?i „vina”, ?i meritul lui.

Evocându-i mai târziu cariera politic?, S. Diamandi remarca: „Nu vedea decât o singur? primejdie: Rusia ?arist?. Nu-l obseda decât o singur? ?int?: eliberarea Basarabiei, provincia româneasc? cea mai periclitat? în existen?a na?ional?. Cu aceast? provincie credea el c? trebuie s? înceap? dezrobirea fra?ilor subjuga?i. Socotea c? drumul c?tre Ardeal trece prin Basarabia”.

În 1917, r?mas în Bucure?tiul ocupat de germani (din îndemnul ?i cu autoriza?ia lui  I.I.C. Br?tianu ?i a regelui Ferdinand), editeaz? ziarul Lumina, care i-a atras din partea adversarilor politici acuza?ia de tr?d?tor. Arestat ?i întemni?at la V?c?re?ti (1918), a fost eliberat f?r? s? fi avut loc un proces, îns? ?antajul politic a durat pân? la sfâr?itul vie?ii.

În pofida gre?elilor de calcul, atitudinea lui Constantin Stere în timpul Primului R?zboi Mondial r?mâne un exemplu de stabilitate ?i consecven?? în urm?rirea scopului propus, o dovad? etern? a patrio­tismului ?i a curajului s?u civic.

Prin întreaga sa activitate a sus?inut ?i a orientat mi?carea de eliberare na?ional? din Basarabia spre întregirea neamului, participând direct la ?edin?ele Sfatului ??rii ?i la redactarea istoricei Declara?ii de Unire a Basarabiei cu România, din 27 martie 1918. Contribu?ia lui C. Stere la opera de întregire a neamului a fost apreciat? diferit: regele Ferdinand l-a decorat cu ordinul Coroana României în gradul de Mare Ofi?er, iar calomniatorii s?i au ob?inut suspendarea din înv???mântul superior.

Retras din via?a politic? a ??rii, la Bucov, î?i scrie romanul cu caracter memorialistic – În preajma revolu?iei, oper? r?mas? neterminat?, din care au ap?rut, între anii 1931-1936, opt volume ?i care a cunoscut un succes considerabil atât în România cât ?i în Basarabia.

 

Muzeograf Paulina M?ni?or

   

Considerat cel mai bogat politician al României moderne si mare proprietar de terenuri, Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a n?scut în familia vistiernicului Grigore Cantacuzino ?i a Alexandrinei Cantacuzino-Kretzulescu. Este un descendent direct al domnitorului Constantin Brâncoveanu. Studiaz? dreptul la Paris unde ob?ine doctoratul în anul 1858. S-a c?s?torit cu Zoe Bibescu, iar dup? moartea acesteia se rec?s?tore?te cu Ecaterina B?leanu cu care a avut ?apte copii, o fat? ?i ?ase b?ie?i. În magistratur? de?ine func?ii precum cea de judec?tor la Tribunalul Ilfov, consilier la Curtea de Apel Bucure?ti apoi de pre?edinte al aceleia?i institu?ii. Cariera politic? ?i-o începe ca deputat de Prahova al partidului Conservator în Adunarea Constituant?, îns?rcinat? cu elaborarea Constitu?iei de la 1866. Este ales primar al Bucure?tiului între aprilie 1869 ?i ianuarie 1870, perioad? în care renun?? la salariul pe care îl primea ?i riedic? din fonduri proprii Fântâna Cantacuzino în actualul parc Carol din Bucure?ti. În calitate de ministru al Finan?elor (decembrie 1873–ianuarie 1875) urm?re?te înfiin?area unui Credit Funciar Rural pentru ajutorul ??ranilor ?i introducerea unui nou tarif vamal. În timpul R?zboiului de Independen?? este numit comisar general pe lâng? Înaltul Comandament al armatei ruse. Gheorghe Grigore Cantacuzino sus?ine efortul de r?zboi f?când o dona?ie de 50.000 lei pentru înzestrarea armatei române. Printre înaltele fun?ii politice avute s-au num?rat cea de pre?edinte al Adun?rii Deputa?ilor (noiembrie 1889-februarie 1891, septembrie 1900-februarie 1901), pre?edinte al Senatului (februarie 1892-octombrie 1895, martie 1911-martie 1913), prim-ministru (aprilie 1899-iulie 1900, decembrie 1904-1907).

Dup? moartea lui Lasc?r Catargiu în aprilie 1899, Gheorghe Cantacuzino devine conduc?torul Partidului Conservator. În iulie 1900 prezideaz? ?edin?a prin care Partidul Conservator fuzioneaz? cu Partidul Constitu?ional. În aprilie 1907 toate forma?iunile politice de orientare conservatoare se vor uni în cadrul Partidului Conservator, iar Gheorghe Cantacuzino îi cedeaz? conducerea partidului lui Petre P. Carp. În acela?i timp Gheorghe Cantacuzino a fost unul dintre principalii oponen?i ai realiz?rii reformei agrare prin expropirerea marilor proprietari de terenuri. În urma r?scoalei ??r?ne?ti izbucnit?, Partidul Conservator p?r?se?te guvernarea, liberalii intentând un proces fo?tilor mini?tri conservatori, proces în care Gheorghe Cantacuzino î?i asum? întreaga responsabilitate, fapt ce determin? retragerea acuza?iilor aduse.

Gheorghe Grigore Cantacuzino construie?te palatul Cantacuzino din Bucure?ti (1902), actualul muzeu Geroge Enescu, palatul Cantacuzino Bu?teni (1911) ?i palatul Cantacuzino Flore?ti (1913) supranumit Micul Trianon ast?zi fiind o ruin?. În Bucure?ti a mai construit Fântâna Cantacuzino (1870) din parcul Carol iar al?turi de so?ia sa Ecaterina a ridicat orfelinatul Sfânta Ecaterina.

Gheorghe Grigore Cantacuzino a murit pe data de 23 martie 1913 la vârsta de 81 de ani.

Muzeograf Claudiu ROBE

   

ANUN?

   

Pagina 40 din 122