Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova
înfiin?at în anul 1955 prin str?dania ctitorului muzeelor prahovene, prof. Nicolae Simache, este ast?zi o prestigioas? institu?ie de cultur?, care prin cele 16 sec?ii muzeale deschise publicului, valorific? expozi?ional, ?tiin?ific ?i cultural-educativ, crea?ii materiale ?i spirituale din patrimoniul prahovean, na?ional ?i universal.

"Muzeul trebuie sa fie o ?coala de istorie a gustului - ?i, mai mult - trebuie sa fie nu numai la dispozitia oricui, dar sa întinda mâna catre oricine, pentru a-l atrage, a-l retine cât poate mai mult."

Eroare
  • XML Parsing Error at 1:1310. Error 9: Invalid character

Nichita 88

Sub genericul „Nichita 88”, Muzeul Memorial „Nichita St?nescu” din Ploie?ti, str. Nichita St?nescu, nr. 1, sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova, v? invit? s? participa?i la activit??ile dedicate anivers?rii a 88 de ani de la na?terea poetului Nichita St?nescu:
 30 martie 2021
·   Gânduri la aniversare
proiect online în colaborare cu elevi ai Colegiului Na?ional Nichita St?nescu Ploie?ti;
- prof. coordonatori: Corina Barbu ?i Tamara Jakab
 
31 martie 2021, ora 11.00
Muzeul Memorial Nichita St?nescu, Ploie?ti str. Nichita St?nescu nr. 1
·  Depuneri de flori la statuia poetului din curtea muzeului
·   Vernisarea expozi?iilor temporare:
„Eu sunt o pat? de sânge care vorbe?te”
„Versuri nichitiene ilustrate”
 

   

PROIECT EDUCA?IONAL

Motto:
„Scrisul de mân? este autobiografie.”
 ♦ Terri Guillemets
(citat recomandat de prof. Manuela Ilie)

În cadrul proiectului educa?ional „Caligrafia - arta scrisului”, v? prezent?m cartea po?tal? realizat? de Mara Ilinca Ionescu, elev? în clasa a IX-a B la Colegiul Na?ional „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti.




   

Sub egida Consiliului Jude?ean Prahova, Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere” Bucov, sec?ie a Muzeului Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova v? invit? vineri, 26 martie 2021, începând cu ora 10.00, la manifest?rile culturale prilejuite de Aniversarea a 103 de ani de la Unirea Basarabiei cu România:
 
 
Ora 10.00, Parcul Memorial „Constantin Stere” Bucov
• Depuneri de flori la statuile personalit??ilor de pe Aleea F?uritorilor Unirii
 
Ora 10.30, Muzeul Memorial „Constantin ?i Ion Stere”
• Depuneri de flori la statuia lui Constantin Stere din curtea muzeului
• Inaugurarea expozi?iei temporare dedicat? împlinirii a 103 ani de la Unirea Basarabiei cu România.

   

EXPOZI?IE TEMPORAR?

Muzeul Jude?ean de Istorie ?i Arheologie Prahova îi a?teapt? pe to?i iubitorii de art? la vernisajul expozi?iei temporare „Theodor Aman – Un pionier al plasticii române?ti moderne”.
Este o invita?ie emo?ionant? ?i o provocare de a p?trunde în universul operei lui Aman, urmând o vibrant? c?l?torie artistic? printre gravurile ?i uleiurile reprezentative pentru genurile în care a excelat: portretul, compozi?ia istoric?, tematica rural?, natura static? ?i scena de gen.
Evenimentul va avea loc miercuri, 24 martie 2021, începând cu ora 11.00 la sediul din str. Toma Caragiu nr. 10 Ploie?ti ?i marcheaz? împlinirea a 190 de ani de la na?terea marelui pictor ?i gravor.
 

 

   

Acum 115 ani, la data de 18 martie 1906, se înf?ptuia primul zbor din istoria omenirii, cu un aparat mai greu decât aerul realizat de românul Traian Vuia.

A fost pionier al avia?iei mondiale, cunoscut drept ,,inventatorul primului aparat mai greu decât aerul care s-a ridicat în v?zduh prin propriile sale mijloace de bord, un str?lucit corifeu al avia?iei mondiale’’. Acesta s-a n?scut la 17 august 1872 la Surducul Mic, comuna Bujor (azi comuna Traian Vuia), jude?ul Timi?, într-o familie de ??rani. Începe ?coala primar? din Bujor, a continuat restul claselor elementare la ?coala din F?get, apoi liceul la Lugoj. Din copil?rie îi pl?cea s? priveasc? zborul zmeielor, fiind fascinat de ele. Pasionat de tehnic?, în anii de liceu, construia el însu?i zmeie, le urm?rea ?i le perfec?iona.

Dup? sus?inerea examenului de bacalaureat în 1892, pleac? la Budapesta pentru a urma cursurile ?colii Politehnice, îns? în lipsa mijloacelor financiare, renun?? la aceste studii. Ulterior se înscrie la Facultatea de drept din Budapesta, iar pe parcursul studiilor juridice, se între?ine lucrând în diferite birouri de avocatur?.

În 1901 termin? studiile juridice ob?inând doctoratul în ?tiin?ele juridice cu lucrarea ,,Militarism ?i industrialism, regimul de statu ?i de contractu’’.

Pentru c? pasiunea pentru tehnic? nu-l p?r?sise în anul 1902, hot?r??te s? plece la Paris pentru împlinirea marelui s?u vis, construirea unui ,,aeroplan-automobil’’, sperând c? aici va g?si pe cineva interest s?-i finan?eze proiectul.

La 16 februarie 1903, prezint? Academiei de ?tiin?e din Paris un memoriu asupra inven?iei sale ,,Proiect de aeroplan-automobil’, un aparat de zbor mai greu decât aerul cât ?i procedura de decolare. Membrii Comisiei de Aeronautic?, unde fusese repartizat nu l-au luat în considerare, fiind considerat un proiect nerealizabil. Sf?tuit de acas? Vuia ?i-a brevetat inven?ia, ob?inând în Fran?a brevetul de inven?ie nr. 332106 din 15 mai 1903.

Acesta nu ?i-a abandonat proiectul, construc?ia ,,aeroplanului-automobil” fiind posibil? datorit? fondurilor adunate în Banat. La sfâr?itul anului 1905 avionul era gata ?i a fost testat pentru prima dat?, rulând îndelung pe p?mânt. Au urmat ?i alte teste, la care au asistat cunoscu?i speciali?ti, printre care G. Besançon, Victor Tatin ?i Santos-Dumont.

La 5 februarie 1906, inventatorul român a încercat din nou avionul, dar vremea nefavorabil? a îngreunat testul. La 6 martie, s-a f?cut o nou? tentativ? de ridicare de la sol, îns? aparatul nu s-a ridicat în aer.

Traian Vuia va înregistra primul succes aviatic în ziua de 18 martie 1906, la Montesson, lâng? Paris, când va realiza primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decât aerul, care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii. Aparatul numit Vuia nr. I, avea un cadru din ?evi de o?el, cu aripi bombate, din pânz? de in, care-i d?deau aspectul unui liliac.

Istoricul zbor s-a derulat astfel: ,,Liliacul lui Traian Vuia a rulat vreo 50 metri, apoi s-a desprins de la sol ?i s-a ridicat pân? la o în?l?ime de aproape un metru, zburând astfel 12 metri. Un vânt lateral, destul de intens, a împiedicat s? se ob?in? mai mult’’. Se înregistra astfel o premier? pentru tehnica mondial?, când un aparat mai greu decât aerul se ridicase de la p?mânt ?i zburase prin propriile sale mijloace de bord (grup motopropulsor ?i tren de aterizare), f?r? a fi lansat de la în?l?imi, tractat sau catapulat.

Pân? în septembrie, Vuia a mai realizat ?i alte încerc?ri încununate de succes, dintre care cea din 19 august l-a dus la atingerea unei în?l?imi de doi metri ?i jum?tate, pe o distan?? de peste 20 metri. Perfec?ionând aparatul s?u, Vuia a construit aeroplanul Vuia I bis în august 1906 cu care a continuat testele pân? în luna martie 1907, realizând mai multe zboruri la diferite în?l?imi ?i distan?e. Ulterior Vuia a construit un nou tip de avion Vuia nr. II, efectuând cu el mai multe zboruri, ultimul pe o distan?? de 70 m la 17 iulie 1907, dup? care l-a expus la primul Salon aeronautic de la Paris.

Dup? 1907, Traian Vuia ?i-a continuat cercet?rile în domeniul tehnicii ?i a ob?inut realiz?ri importante în acest domeniu. A conceput împreun? cu Marcel Yvonneau dou? tipuri de elicoptere, în anii 1918 ?i 1921, prezentate în demonstra?ii publice. Revistele ,,La Technique Aéronautique’’ ?i ,,L’ Atmosphère’’ i-au publicat studiile teoretice. În cursul cercet?rilor sale Traian Vuia a reu?it s? realizeze o alt? mare inven?ie, generatorul cu abur, brevetat în diferite state în perioada interbelic?.

Traian Vuia nu a fost doar un inventator genial, un om al tehnicii. Acesta s-a preocupat de probleme de drept, de filozofie, de ?tiin?e sociale ?i a fost un mare patriot, sim?indu-se întotdeauna legat de ?ara sa, România. Dup? terminarea celui de-al doilea r?zboi mondial se va întoarce definitiv din Fran?a în România. S-a stins din via?? la 2 septembrie 1950, la Bucure?ti.

,,Eu nu am c?utat niciodat? gloria, fiindc? ?tiu c? gloria pierde adesea pe om. Eu nu muncesc pentru gloria mea personal?, dar muncesc pentru gloria geniului uman. Ce importan?? are cine a f?cut aceste lucruri, important este c? ele exist?’’ obi?nuia s? spun? Traian Vuia.

muzeograf Monica CÎRSTEA

 

Bibliografie selectiv?:

Magazin istoric, Anul VI, nr. 8(65), august 1972.

Personalit??i române?ti ale ?tiin?elor naturii ?i tehnicii, Editura ?tiin?ific? ?i Enciclopedic?, Bucure?ti, 1982.

   

PROIECT EDUCA?IONAL

 

,,În timpuri str?vechi caligrafia era

Îndeletnicirea c?rturarilor,

Ast?zi este hobby pentru copii ?i adul?i!’’

          Monica Cîrstea


În cadrul proiectului educa?ional „Caligrafia - arta scrisului”, v? prezent?m cartea po?tal? realizat? de Ioana Georgiana Musta??, clasa a IX-a H la Colegiul Na?ional „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti.

 

   

 

Pictorul Theodor Aman s-a n?scut la 20 martie 1831 în cartierul Tabaci din Câmpulung-Muscel, în casa lui Ilie Vl?doianu, condicarul jude?ului. Fiul serdarului Dimitrie Mihali Dimo, poreclit Aman, negustor cu?ovlah din Craiova, ?i al Despinei Paris - Pepica, de origine greceasc?, a urmat ?coala Central? din Craiova, apoi Colegiul ,,Sf. Sava” din Bucure?ti, având ca profesori de desen pe pictorii Constantin Lecca ?i Carol Wahlstein, care l-au încurajat s?-?i cultive talentul artistic, v?dit înc? din copilarie. În timpul evenimentelor de la 1848, Aman face parte din „Clubul revolu?ionarilor din Craiova”, dup? care, în jurul anului 1850, pleac? la studii în Fran?a. Se înscrie ca elev în atelierul lui Michel Martin Drolling, iar un an mai târziu în cel al lui Fran?ois Édouard Picot, pictori academi?ti sub îndrumarea c?rora ?i-a însu?it o baz? profesional? trainic? ?i o rigoare artistic? vizibil? în toate tehnicile abordate. La începutul ?ederii în Fran?a, vine în contact cu o parte din revolu?ionarii exila?i la Paris: Barbu Iscovescu, Dimitrie Bolintineanu, Cezar Bolliac, George Cretzianu ?i Nicolae B?lcescu, la îndemnul c?ruia, face la Biblioteca Na?ional? din Paris, o serie de copii dup? stampe cu portrete ale donmitorilor din Moldova ?i ?ara Româneasc?. Devine un fervent admirator al domnitorului Mihai Viteazul, simbol al Unirii ?i figur? emblematic? a luptei pentru rede?teptare na?ional? din a doua jum?tate a secolului XIX. Nu întâmpl?tor, primul s?u tablou important, compozi?ia istoric? Cea din urm? noapte a lui Mihai Viteazul, realizat? în 1852, e o ilustra?ie fidel? a versurilor lui Bolintineanu din poezia cu acela?i nume. Con?tient de rolul educativ ?i patriotic al temei, pe care o dorea cât mai cunoscut?, Aman comand? în acela?i an, la Institutul de Arte Grafice Lemercier, litografului Adolphe Mouilleron, executia unei pietre litografice dup? tabloul original. În anul 1853 expune la Salonul de la Paris un autoportret, prima participare româneasc? la o expozi?ie european?, iar la începutul anului urm?tor picteaz? B?t?lia de la Olteni?a, episod al R?zboiului Crimeii încheiat cu victoria armatei otomane. C?l?tore?te la Constantinopol, unde e primit de sultan, care îi cump?rase lucrarea, apoi spre teatrul de razboi din Crimeea. Este primul artist român ce picteaz?, ca martor al evenimentului istoric, o scen? de lupt? - B?t?lia de la Alma - lucrare pe care o va expune la Paris în cadrul Expozi?iei Universale din 1855. Revine în ?ar? pentru câteva luni, între anii 1855-1856, pentru a fi în?l?at la rangul de pitar ?i gratificat cu dou? sute de duca?i de c?tre domnitorul Barbu Stirbey, dup? care, se întoarce în capitala Fran?ei pentru a-?i continua studiile. Practic? portretul (Femeie în negru, Portret de b?rbat), pictura de gen, dar mai ales pictura istoric?. Inspirat de cronica lui Neculce, realizeaz? compozi?ia ?tefan cel Mare ?i arca?ii s?i aleg locul m?n?stirii Putna. În septembrie 1858, dup? o c?latorie în Italia, Aman revine în Principate ?i se stabile?te în Bucure?ti, unde închiriaz? pe ,,uli?a Râureanu”, un apartament de ?ase camere în care î?i amenajeaz? atelierul. Începe s? sculpteze în lemn decora?ii ?i piese de mobilier, se apropie de peisaj, gen considerat pân? atunci minor (La sc?ldat, Peisaj cu ra?e) ?i realizeaz?, în 1859, o serie de lucr?ri remarcabile: dou? portrete, al principesei Zoe Brâncoveanu ?i al sculptorului Karl Stork, precum ?i compozi?ia istoric? B?talia românilor cu turcii pe insula Sf. Gheorghe. Picteaz?, în 1857, Hora Unirii la Craiova ?i compozi?ia alegoric? Unirea Principatelor, iar doi ani mai târziu realizeaz? Proclamarea Unirii, cea mai cunoscut? reprezentare legat? de actul istoric de la 24 Ianuarie 1859. Între anii 1859-1864, duce o lupt? neîntrerupt? - la început de unul singur, apoi ajutat de pictorul Gheorghe Tattarescu - pentru întemeierea unei ?coli na?ionale de art?. La 5 octombrie 1864, Alexandru Ioan Cuza semneaz? decretul de înfiin?are a ?colii de Arte Frumoase din Bucure?ti, numindu-l ca director ?i prim profesor de pictur? pe Theodor Aman, ce cap?t? totodat? ?i func?ia de director al Pinacotecii. De numele lui se leag? ?i organizarea primelor expozi?ii oficiale cu caracter periodic. Debutul acestor manifest?ri are loc în Bucure?ti, la 25 aprilie 1865, când este vernisat? ,,Exposi?iunea arti?tilor în via??” la care particip? printre al?ii, Theodor Aman, Carol Popp de Szathmary, Gheorghe Tattarescu, Henric Trenk ?i G. Panaiteanu-Bardasare. Anii 1870-1871 marcheaz? începutul unei noi etape, aceea a maturit??ii artistice, în care Aman folose?te o palet? mai deschis?, cu o tu?? îmbog??it?. Peisajul cap?t? o importan?? mult mai mare iar pictura istoric? devine mai veridic?, f?r? efecte teatrale ?i personaje rupte de contextul compozi?ional. Creator complex, se deta?eaz? de înainta?ii s?i prin modul în care î?i elaboreaz? lucr?rile cu tem? istoric?. Pentru Izgonirea turcilor la C?lug?reni (1872) viziteaz? locul b?t?liei, studiaz? texte istorice, uniforme ?i tipuri de armament din epoc?. Portretul lui Tudor Vladimirescu, realizat între 1874-1876, e rezultatul unei îndelungi cercet?ri istorice bazate pe documente ?i pe m?rturiile unor panduri participan?i la Revolu?ia de la 1821. Pe lâng? tematica istoric?, un alt subiect preferat de artist era cel oriental, în care Aman folosindu-se de modele autohtone, reconstituie în atelier imagini inspirate de pictura european? ?i de c?l?toria la Constantinopol (Baie turceasc?, Interior oriental, Femeie citind, Odalisc? cu mandolin?). În portret, Aman reprezint? un maestru al timpului s?u. De la primele lucr?ri tributare comanditarilor, u?or idealizate ?i riguros construite, va evolua spre o serie de personaje tratate monumental, mult mai elaborate ?i mai aprofundate din punct de vedere psihologic (Pepica Aman, Ana Aman, so?ia artistului, Dr. Carol Davila, Generalul Racovi??, Doamna F?lcoianu, Femeie cu voalet?). Aman a realizat un num?r impresionant de naturi statice, gen abordat pân? atunci în mod sporadic, lucr?ri ce se impun prin precizia elegant? a execu?iei, prin minu?iozitate ?i armonie cromatic? (Natur? static? cu mere ?i flori, Pomiera cu cire?e, Buchetul de liliac). Între scenele câmpene?ti, abordate în special în ultimii ani din via??, un loc aparte îl ocup? ciclul de Hore, în care descoperim un artist atras de frumuse?ea costumelor ?i a dansurilor populare (Hora de la Aninoasa, Hora de peste Olt, Brâule?ul). Un alt ciclu, ce marcheaz? un debut în plastica româneasc?, îl reprezint? cel al Atelierelor, scene de gen cu valoare artistic? ?i documentar?, ce ni-l dezv?luie pe artist în timpul actului de crea?ie. Redarea minu?ioas? a tablourilor din atelier face din aceste scene un instrument eficient prin care lucr?rile etalate pot fi urm?rite, identificate ?i datate (Atelierul pictorului, Atelierul artistului, Scen? din atelier). În 1872 Aman începe s? practice gravura în ap? tare (acvaforte), fiind unul dintre primii arti?ti români ce au abordat aceast? tehnic?. Realizeaz? o serie de gravuri cu portrete ale unor personalit??i: Mihai Viteazul, Eliade R?dulescu, En?chi?? V?c?rescu, Cezar Bolliac, dar ?i lucr?ri cu tematic? rural?: În fa?a casei, Înjugatul boilor, ??ranc? din Vla?ca, Dup? mure, ??ran cu c?ciula în mân?. În 1881, anul proclam?rii Regatului, execut? schi?ele dup? care vor fi realizate coroana ?i sceptrul primului suveran al României - Carol I, precum ?i proiectul ordinului ,,Coroana României”. În perioda 1881-1891 desf??oar? o intens? activitate artistic? ?i particip? cu lucr?ri la expozi?ii de grup (1881) sau personale (1883, 1890). La 19 august 1891, Theodor Aman se stinge din via?? ?i este înmormântat la Cimitirul ?erban Vod? (Bellu) din Bucure?ti pe Aleea Pictorilor. În anul 1908, re?edin?a artistului din Bucure?ti, strada Clemen?ei (C.A. Rosetti 8), devine muzeu. Construit? în anii 1868-1869, dup? proiectele proprietarului, casa-atelier reprezint? în prezent unul din cele mai vechi muzee memoriale din România. La 10 septembrie 1991, printr-o târzie dar binemeritat? recunoa?tere, Academia Român? îi acord? lui Theodor Aman titlul de membru post-mortem.

 

Muzeografi:

Ioana Constantin

Ioan-Sorin Lungu

 

 

Theodor Aman - Femeie cu p?l?rie, ulei / lemn, sec XIX

 

 

Theodor Aman - Lad? de zestre, d?ruit? la c?s?toria Elenei P. Gr?disteanu, ulei / lemn, 1887

 

Theodor Aman - Mihai Viteazul, acvaforte / hârtie, 1874


Theodor Aman, Adolphe Mouilleron - Cea din urm? noapte a lui Mihai Viteazul, litografie / hârtie, 1852

 

Bibliografie

 

Istrati, Constantin I. „Theodor Aman”, Institutul de Arte grafice „Carol Göbl”, Bucure?ti, 1904;

Cisek, Oscar Walter „Aman”, Editura Ramuri, Craiova, 1931;

Oprescu, Gheorghe „Pictura româneasc? în secolul al XIX-lea”, Funda?ia Regal? pentru Literatur? ?i Art?, Bucure?ti, 1943;

Oprescu, Gheorghe „Grafica româneasc? în secolul al XIX-lea”, Funda?ia Regele Mihai I, Bucure?ti, 1946;

Bogdan, Radu „Theodor Aman”, Editura de Stat pentru Literatur? ?i Art?, Bucure?ti, 1955;

Florea, Vasile „Theodor Aman”, Editura Meridiane, Bucure?ti, 1965;

Dr?gu?, Vasile „Pictura româneasc? în imagini”, Editura Meridiane, Bucure?ti, 1976;

Dan, C?lin „Theodor Aman”, Editura Meridiane, Bucure?ti, 1984;

Frunzetti, Ion „Arta româneasc? în secolul XX”, Editura Meridiane, Bucure?ti, 1990;

Ministerul Culturii, Direc?ia Muzeelor ?i colec?iilor, Muzeul de Istorie ?i Art? al Municipiului Bucure?ti, Muzeul Na?ional de Art?, „Centenar Theodor Aman 1991”, Editura Venus, Bucure?ti, 1991;

Suteu, Greta „Aman- Pictorul. Repertoriul de pictur? al Muzeului „Theodor Aman”, Editura Muzeului Municipiului Bucure?ti, Bucure?ti, 2017.

   

PROIECT EDUCA?IONAL

„Cele mai deosebite flori
Sunt cele de lâng? noi,
Iubite, mame sau surori
E minunat c? v? avem pe voi.”
♦ Marius Adrian Popa

În cadrul proiectului educa?ional „Caligrafia - arta scrisului”, v? prezent?m cartea po?tal? realizat? de Mara Ilinca Ionescu, clasa a IX-a B la Colegiul Na?ional „Ion Luca Caragiale” Ploie?ti.




   

 
La acea data, Nicolae Iorga scria în jurnalul s?u:
„La 1 ?i jum?tate la dejun la Palat, cu so?ia. Iau parte rectorii de la Politehnic?, de la ?coala de R?zboi, vicerectorul de la Academia de Comer?, decanii, Baliff, Ilasievici.
Regele m? cheam? la o parte ?i, cu câteva cuvinte despre rolul ce am avut în preg?tirea unirii române?ti îmi d? colanul Ordinului Ferdinand. E de fa?? prin?ul Nicolae ?i Mo?tenitorul.
La mas? Regele-mi vorbe?te foarte amabil. A primit pe Cuza, care i-a expus „doctrina“; i s-a ar?tat c?, de fapt, ea nu duce la nimic. Vorbind de mini?trii s?i, Regele arat? c? Mironescu n-a c?utat puterea, c? i s-a impus s? prezideze Guvernul. Ha?eganu se dovede?te bun la lucru. Eu nu ating în nimic revocarea lui Burillianu. Multe idei ale Regelui despre ?coal?: ar vrea diplome de Stat pe lâng? licen??. Recunoa?te marea schimbare în bine la studen?i: de Florii ar voi ceremonia decor?rii steagului universitar.
Va veni ?i la Universitate pentru o vizit? nea?teptat?. Crede c? mul?i profesori nu-?i ?in cursurile. I s-au adus multe plângeri contra lui Peretz. Pe Mo?tenitor vrea s?-l creasc? mai române?te. Se d? la brazd?. „Trage chiulul, dar inteligent.” Nu se d? la mersul pe jos. Ba inventeaz? conferin?e ale Regelui cu personalit??i importante ca s? scape.
Regele e voinic ?i bine dispus; ordinea în Palat, perfect?.
 
 
 
Pe diploma colanului se înseamn? prezidarea primei Camere a României întregite, rolul de conduc?tor moral al noii genera?ii, propaganda în str?in?tate.?
Ordinul „Ferdinand I” a fost o decora?ie creat? la 8 mai 1929, în amintirea regelui Ferdinand I al României, care încetase din via?? la 20 iulie 1927. Simultan s-a creat ?i Medalia Ferdinand I. Ordinul avea ?ase grade ?i putea fi acordat numai cet??enilor români care avuseser? o contribu?ie deosebit? la Marea Unire din 1918.
Colanul reprezint? cel mai înalt însemn al ordinului „Ferdinand I”. Cel care l-a proiectat a fost însu?i regele Ferdinand I al României. Ordinul are ca simbol o cruce cu capetele despicate. Crucea este compus? din îmbinarea literei F a cifrului regelui Ferdinand I. Crucea este realizat? din email verde ?i este surmontat? de o coroan? aurit?. Aceasta este prins? de cordonul colanului format din inele aurite care leag? împreun? cele 12 cruci alternante, realizate din email verde ?i albastru.
 
 
Colan (limitat la 5, apoi la 8 membri)
Mare Cruce (limitat la 10, apoi la 15 membri)
Mare Ofi?er (limitat la 25, apoi la 40 de membri)
Comandor (limitat la 40, apoi la 60 de membri)
Ofi?er (limitat la 50, apoi la 75 de membri)
Cavaler (limitat la 70, apoi la 100 de membri)
Doar 8 astfel de colane au fost realizate vreodat? ?i au fost acordate: reginei Maria, mare?alului Alexandru Averescu, mare?alului Constantin Prezan, Nicolae Iorga, Alexandru Vaida-Voevod, Iuliu Maniu ?i generalului Henri Berthelot, singurul str?in c?ruia i-a fost oferit ordinul.
Muzeograf Mihaela Voicea
   

Medalion comemorativ Cezar Petrescu

(1 decembrie 1892 - 9 martie 1961)

Evocarea prieteniei dintre Cezar Petrescu ?i Panait Istrati, relatat? de domnul Zamfir B?lan - cercet?tor ?tiin?ific în cadrul Muzeului Br?ilei "Carol I"
 
♦ Vernisajul expozi?iei temporare „Cezar Petrescu, portret de scriitor”
   

Pagina 30 din 122