Încondeiatul ouălelor din zona Munteniei

Sărbătoarea Învierii lui Hristos este cea mai mare sărbătoare a creştinilor ortodocşi. Sărbătoarea luminii şi a bucuriei, Paştele şi-a păstrat semnificaţia, fiind un moment de linişte sufletească şi de apropiere de familie. Oul vopsit sau încondeiat, cozonacul, pasca, mielul şi slujba de Înviere reprezintă tradiţii şi simboluri ale poporului român.
În fondul de carte al Muzeului Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova se află „Colecţia de ouă încondeiate din diferite judeţe”, autor Maria I. Panaitescu. Tipărită la Casa Şcoalelor, la propunerea lui Spiru Haret, documentul constituie un mijloc deosebit de util pentru înţelegerea acestei arte.
Mai toate popoarele creştine obişnuiesc să înroşească ouăle şi să le încondeieze cu diferite motive împrumutate de la unelte, plante, animale, insecte.
În România s-a folosit şi se foloseşte cel mai adesea procedeul colorării simple, dar şi cel al scrierii cu ceară, al încodeierii. Bogăţia de motive, cu un conţinut în care se reflectă din plin lumea şi mediul înconjurător, asigură acestui gen de artă un autentic caracter popular şi totodată realist. Pentru zona Prahovei autoarea a identificat trei modele: colţul porcului, frunza căpşunei şi floarea de muşeţel.


În lucrarea de faţă regăsim tipare care pot sta la baza modelelor de dantelă, broderie, galoane sau alte cusături ale artei noastre populare pe care vă invităm să le vizionaţi accesând linkul https://www.youtube.com/watch?v=_2mJRzTxXiQ&t=1s
Motivaţia principală a autoarei este simplă: să folosim în arta noastră populară motivele româneşti, fără a mai apela la cele străine.
Șef Birou Istorie, Amalia Nicoară