Muzeul de Istorie si Arheologie Prahova - Biroul Istorie

ACTIVITĂŢI

Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Prahova în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Prahova desfăşoară două proiecte. Primul „Să ne cunoaştem tradiţiile!” este un program cultural–educativ dedicat şcolarilor şi preşcolarilor din toate instituţiile de învăţământ.

Un obiectiv al proiectului rezidă în cunoaşterea diferitelor aspecte ale culturii populare româneşti. Din această perspectivă, o primă etapă constă în desfăşurarea la sediul muzeului a unor întruniri dedicate Sărbătorilor de început de primăvară: Drabobete, Mărţişor, Mucenicii, Bunavestire.

Pentru fiecare din aceste sărbători menţionate mai sus, copiii vor afla semnificaţia lor (ce înseamnă aceasta, de unde i se trage numele, de ce se sărbătoreşte acum). Copiii vor cunoaşte obiceiuri, de mult uitate, legate de ziua dragostei la români(„Dragobetele sărută fetele!”), vor afla simbolul şi semnificaţia purtării mărţişorului, vor asculta legende ale Babei Dochia, vor împleti la muzeu primul fir de mărţişor pe care îl vor pune ulterior într-un copac, pe o floare, în natură. Şcolarii vor participa la un concurs având ca temă întâmpinarea primăverii primind diplome de participare. A doua etapă se intituleză „ Momente importante din viaţa oricărui om”. Sunt prezentate obiceiuri şi tradiţii în satul românesc legate de naştere, nuntă şi moarte. Se vor aborda teme prinind rolul părinţilor, rolul moaşei la naşterea copilului şi al naşei la creştinarea pruncului. Elevii vor afla obiceiuri de nuntă din satul tradiţional şi vor înţelege ce reprezintă temeiul vieţii („Căsătoria nu-i un măr să-l muşti şi să-l arunci”). De asemenea copiii vor cunoaşte credinţele românului legate de moarte şi obiceiuri de înmormântare.

În etapa „Paştele în tradiţia românilor” publicul tânăr va avea bucuria de a cunoaşte obiceiuri şi tradiţii privind cea mai mare sărbătoare a crestinătăţii. Copiii vor cunoaşte semnificaţia ciocnirii ouălor roşii şi vor audia povestea „Oul însufleţit” Ca aplicaţie ei vor confecţiona şi vor colora felicitări de Paşti. Coordonatorul de proiect ,muzeograf Ioana Constantin doreste să transmită copiilor dragostea pentru tradiţii şi românesc în condiţiile în care tot ce vine din alte culturi este primit cu braţele deschise chiar dacă nu ne caracterizează.

Al doilea se numeşte "Să ne cunoaştem strămoşii!"

Pornind de la ideea că deprinderile şi gusturile pentru cunoaştere se formează din copilărie, scopul principal al proiectului este acela de a contribui la completarea cunoştinţelor elevilor şi preşcolarilor prin utilizarea muzeului ca resursă însemnată de predare şi învăţare . În esenţă proiectul are ca scop iniţierea copiilor în trecutul istoric primind informaţii la nivelul lor de vârstă . Pentru realizarea acestui obiectiv se derulează trei module cu teme diferite, la date distincte . În cadrul acestor module coordonatorul de proiect muzeograf Monica Cîrstea, urmăreşte să transmită copiilor informaţii pe înţelesul fiecarei categorii de vârstă, prin proiecţii cu imagini de conducători (regi şi voievozi), monumente istorice, cetăţi, castele, aşezări umane-din vremea respectivă, armament, echipament de luptă, etc. şi prin prezentări PowerPoint cu teme istorice. De asemenea copii au vizionat secvenţe din filme istorice şi audiat legende istorice. La finalul ultimului modul elevi au participat la un concurs încheiat cu acordarea unor diplome de participare , iar preşcolari au fost antrenaţi în activităţi aplicative de colorat planşe, continuate ulterior în clasă . Pe tot parcursul proiectului copii au manifestat interes, curiozitate, au pus întrebari şi au ştiut să răspundă la unele întrebări adresate de coordonator . La finalul proiectului elevi şi preşcolari au dobândit noi cunoştinţe minime referitoare la trecutul istoric al ţării noastre.

Link-uri utile